2013. február 27., szerda

Se nem ajándék, se nem vettem...

Tegnap este egy illatos levélke várt odahaza a Magyar Posta Zrt-től, amelyben arra szólítanak fel, hogy a Szingapúri Köztársaságból érkezett 0,2 kg súlyú órám vámkezeléséhez küldjek meg adatokat. Merthogy egy EGK rendelet alapján vám- és adóköteles.
A dologban több érdekesség is van. Az első a Magyar Posta maga, akik egy nem kis értéket képviselő áruról SIMA, NEM AJÁNLOTT levél formájában értesítenek. Ha nem kapom meg, átmenetileg megőrzik a terméket és ha nem reagálok, akkor megy a vámraktárba. Aztán meg fene tudja, mi lesz vele.
De nem vagyok meglepve. Ez a Magyar Posta. Nem fontos nekik az, hogy egy küldemény időben és biztosan megérkezzen hozzám. Minden más fontos, de a küldemény, az nem. Postabolt, az van. Rágógumi, meg sorsjegy, az van.
De hogy az ember FELAD valamit és azt valaki más MEGKAPJA... ezek szerint ez nem fontos.
Kérdezem, hogy a postának mennyibe kerülne, ha MAGA-MAGÁNAK ajánlottan ad fel egy küldeményt? És nem beb****ák a retves postaládába, ahol szél szárítja, eső veri?
De lépjünk túl ezen!
A vámkezeléshez adjak meg adatokat. Számlákat és bizonylatokat.
Dehát miről? Az órát a Kickstarteren keresztül, hálából kaptam a Pebble-től.
Azért, mert támogattam az ötletüket (még sok százezer társammal együtt).
Tehát az óráért nem fizettem. Akkor mi is képezi a vám és az áfa alapját? A becsületem?
Nos, a becsület többet ér, mint egy 5000 forintos áfa, úgyhogy a postának az alábbi levelet küldtem el (kitakarom a személyes adatokat, de a lényeg látszik):
 *******************************************************************************

Molnár-Soós Sándor István
2628 Szob, XXXXXXXXXX utca YYY
Hivatkozási szám: XXXXX
Rangszám: RAxxxxxxxxxxSG
MRN szám: 13HUxxxxxxxxxxxxxxx
 
 

 

Magyar Posta Zrt.

Nemzetközi Posta Kicserélő Központ


Fax: +3612971174

 

 

         Tárgy:        nemzetközi vámtartalmú postai küldemény 
                                vámkezeléséhez szükséges adatok megküldése

 

          Tisztelt Hölgyem/Uram!

 
         2013.02.21-én kelt levelüket kézhez kaptam és az abban megadott, fenti hivatkozási számú és rangszámú postai küldeménnyel kapcsolatosan az alábbiakat nyilatkozom: 

         A küldeményben szereplő „Pebble E-Paper Watch for iPhone and Android by Pebble Technology” nevezetű, okostelefonokhoz csatlakoztatható órára még 2012.04.13-án találtam rá az interneten, a http://www.kickstarter.com/ weboldalon. A termék akkor még csak ötletként létezett, nem konkrét óráról, csak egy koncepcióról volt szó.

         A http://www.kickstarter.com/ weboldal egy kreatív ötleteket támogatni hivatott kezdeményezés. Akinek kreatív ötlete van, de annak megvalósításához anyagi forrásokkal nem rendelkezik, az ezen a weboldalon közzé teheti és kérheti az olvasók segítségét.

         Ezt tette a Pebble Technology is, amely az ötlet megvalósításához kérte azok segítségét, akik abban fantáziát láttak. Én magam, és még több százezren láttunk is fantáziát az órában, így támogatásként 2012.04.13-án elutaltam a http://www.kickstarter.com/ weboldalnak 115 USD-t.

         Az utalás megtörténte után az alábbi elektronikus levelet kaptam (változtatások nélkül kiollózom és beillesztem ide):

 

Congratulations!


You're a backer of
Pebble: E-Paper Watch for iPhone and Android

by Pebble Technology

Pledge Summary

Amount pledged

$115.00

Reward

One Jet Black Pebble watch. Free shipping to USA. (Add $10 for shipping to Canada, $15 for international shipping.)

Estimated Delivery

Sep 2012

If this project is successfully funded, your card will be charged on:
FRIDAY MAY 18, 11:00PM EDT
When your reward is ready,Pebble Technologywill send you a survey via email to request any info needed to deliver your reward (mailing address, t-shirt size, etc).
 

         A levél értelmében, a projekt támogatásáért cserébe, jutalomként (reward) amennyiben a termék valóban elkészül, megígérték, hogy egy darab órát kapok, egyéb térítés megfizetése nélkül.

Ahogy az most látszik, ígéretüket betartották, és az ajándék óra, majdnem egy év késéssel ugyan, de megérkezett.

Mivel az óráért nem fizettem, arról számlát sem kaptam és gyanítom, hogy az óra csomagolásában sem lesz semmi ilyen okmány.

A vámkezelés megkönnyítése érdekében közlöm, hogy a támogatást a http://www.amazon.com/ weboldal fizetési rendszerén keresztül tettem, arról számlát nem kaptam, csak az alábbi e-mailt (változtatások nélkül beillesztem ide):

Transaction Details

To:
Pebble Technology
From:
Molnár-Soós Sándor István
Amount:
-$115.00
Date Completed:
May 18, 2012 - 11:35 PM PDT
Fees:
Payment Method:
Credit Card
Account:
MasterCard *******2641
Account Holder's Name:
Molnár-Soós Sándor
For:
Pebble E Paper Watch for iPhone and Android by Pebble Technology
Type:
Payment
Status:
Success
Reference ID:
FpsTransaction::Funding3xxxxxxxxx
Transaction ID:
16xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx421

 
Greetings from Amazon Payments,

We wanted to let you know that we successfully completed a payment to Pebble Technology for $115.00 on May 18, 2012. This payment is related to the payment authorization listed below:

Payment details:
---------------
Transaction ID: 16xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5421
Recipient: Pebble Technology
Amount: $115.00
For: Pledging $115.00 to Pebble E Paper Watch for iPhone and Android on Kickstarter.
Payment method: Mastercard XXXX-XXXX-XXXX-2641
Reference: KICKSTARTER COM
Mint az ebből az értesítőből is látszik, a tranzakció „funding”, azaz támogatás, finanszírozás néven került lekönyvelésre.

         Fentiek alapján, büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy az óráért én semmilyen összeget nem fizettem ki.


Véleményem szerint, olvasva az Önök által megküldött tájékoztatót, az óra megküldése az ajándékozás, illetve a cég-magánszemély relációba illik bele, értéke alapján vám nem, de 27% ÁFA terheli. Mivel az óra értéke nem megállapítható, véleményem szerint a támogatás mértékét kell, mint kvázi ellenszolgáltatást alapul venni. Így a vámkezelés alapját az átutalt, 115 USD képezheti.
 

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem továbbá, hogy a tranzakciót az OTP-nél vezetett, internetes kártyámról hajtottam végre, az OTP Bank Zrt. 2012.05.19-én vonta le az összeget (gondolom, az időeltolódás miatt). Az OTP online rendszeréből a tranzakció már nem nyerhető vissza, de szerencsére az összes SMS-emet archiválom, így előkeresve azt látom, hogy arról az alábbi SMS értesítést kaptam (változtatások nélkül beillesztem ide):


120519 08:35 Kàrtyàs vàsàrlàs/zàrolàs: -27.399 HUF; ASI*KICKSTARTER COM, US 866-749-7545 ASI*KICKSTARTER COM; Kàrtyaszàm: ...2641; Egy.:  x.xxx.xxx HUF – OTPdirekt

Tisztelt Hölgyem/Uram!

Kérem Önöket, hogy a közölt adatokat elfogadni szíveskedjenek és a vámkezelést a 27.399 HUF értéknek megfelelően kezdeményezzék!

Köszönettel és Tisztelettel:

Budapest, 2013.02.27-én
 

                   Molnár-Soós Sándor István
*********************************************************************************
Kérdéseim a következők:
Tényleg ezt kell csinálni 2013-ban? Tényleg az a cél, hogy egy tetves óra heteket álljon a vámolásra várva?
Tényleg az a cél, hogy ez ember semmit ne rendeljen ezentúl külföldről?
Tényleg nem lehet ezt normálisan, rugalmasan intézni?
Tényleg az van, hogy Szingapúrból ideér a cucc 3 nap alatt, aztán egy hónapot pihen a postán meg a vámon?
 
Megígérem, hogy azonnal szólni fogok, amint kezembe kaptam az órát és megírom azt is, hogy végül mennyi vámot és áfát fizettem rá.
A véleményetekre pedig tényleg kíváncsi vagyok...
                 

 

4 megjegyzés:

  1. Tényleg. Ez Magyarisztán, bármennyire is elcsépelt már ez. Angliából rendeltem nem egyszer hasonlóképp. Ide 1 nap alatt befut, posta 5 további. Pedig csak "helyt" kéne továbbdobni, és mivel EU-b belüli, vámkezelés is kiesik. De ezt se képesek normális idő alatt bonyolítani. (Illetve valszleg épp, hogy bonyolítani képesek.)

    VálaszTörlés
  2. Nekem az szokott nem kicsit tetszeni, mikor egy amerikai tracket megváltoztatnak - átírják a magyar megfelelőnek és utána nekem azt küldik el levélben, hogy küldjek hozzá számlát. De semmi más azonosítót. Elég nehéz a dolog elvégre havonta több 10 csomagot is rendelek.
    Másik.
    Mikor megkérnek, hogy fordítsam le a kés márkáját és típusát. Kérdem én minek is?

    VálaszTörlés
  3. Szia, hasonló helyzetben vagyok én is, neked mi lett a dolog vége?
    Mondjuk azon én elgondolkoztam, hogy a 115$ már tartalmazza a szállítást, az Amazon és a Kickstarter díjait, illetve még ki tudja, mit. Tehát maga a termék értéke ennél lényegesen kevesebb, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben igazad van, de ha most rendelném meg, akkor 150 dolcsi lenne. Így örülök neki, hogy a NAV csak 115 dollár után sápolt meg. Így megúsztam 8000 forint körül...

      Törlés