2010. október 14., csütörtök

S.O.S. Devecser! A lelküket is mentsd meg!

Érdekes a magyar nyelv. A szólás szerint a "saját bőrünkön" tapasztaljuk meg a dolgokat. Hát Devecserben a saját bőrén tapasztalhatja meg mindenki, milyen barátságos is a vörösiszap. Levakarhatatlan, pirosra fest mindent és a legnagyobb óvatosság mellett is rákerül az ember ruhájára, onnan a bőrére, hajába. Lehetetlen megakadályozni: eljut mindenhová. A bőrt rémesen kiszárítja, a kézen kieszi a körömágyat, a lábat pedig kinyírja a gumicsizma. Először vízhólyagok, majd vérhólyagok jelennek meg, de nekem két napi gumicsizmázástól a körmöm is meglazult. Lehet, hogy le is esik egy-kettő...
Olvasom azt is, hogy egyre többen jelentkeznek torokfájással, szemégéssel az orvosoknál. A por nem kíméli azokat sem, akik a város túlsó végén laknak. Oda nem ment el az iszap, oda viszik. Az autók kerekein. Mert az életnek menni kell tovább, dolgozni menni kell, iskolába menni kell, a szemetet el kell vinni. Így aztán ez a vörös sár oda is eljut, ahová elfolyni nem tudott. És a sors fintora, hogy a túlsó szélen sokkal hamarabb jelentkezik a por, hiszen ott hamarabb kiszárad és nem is locsolnak annyit.
Anyukáméknak ajánlottam - de ajánlom mindenkinek - hogy éljenek remete életet. Reggel szellőztessenek, amikor még minden nedves, aztán zárjanak be minden ajtót és olvassanak, tévézzenek. Ha Ajkára kell menni a szupermarketbe, akkor Nyirád-Halimba-Padragkút felé menjenek, a városközpontot és Kolontárt hagyják ki. A kertet felejtsék el, jövő tavasszal beszántjuk és ültetünk füvet. Mert amellett, hogy kifejezetten nem javasolják, ki enné meg azt, ami Devecserben termett?
Jó tanácsok ezek, de mit éreznek ők most? Mit érezhet az, aki 7-8 gyerekes családban nőtt fel, így üres tarisznyával kellett nekivágjon az életnek? Mit érezhet az, aki munka mellett tanult, akinek 43 éves korában lett az első Trabantja? Mit érezhet az, aki egész életében takarékoskodott és 60 éves korára egy egyszerű, de szépen rendbe rakott házra futotta, aminek egyrészt az értéke most nulla, másrészt egyszerre csak egy kedves kis dunántúli városkából a Marsra került? Mit érezhet az, akinek az iszap nem vitte el a házát, csak az egész életét? És mit érezhet az, akinek ezért még hálásnak is kell lennie, hiszen naponta látja azokat, akik nem voltak ilyen szerencsések?
Látja azt, akinek vitte a házat, a kocsit, a műhelyt. Látja azt, akinek derékig megégette a bőrét. Látja a terhes anyát aggódni, hogy hogyan fog mindez hatni a magzatra. Látja azokat, akiknek a fiát, lányát, apró gyermekét ragadta el az ár. Látja azokat, akiknél a nagymamit, nagypapit vitte magával, mert be akarták zárni a tyúkokat.
Nekik mi lesz a lelkükkel.
Ha azt mondom, hogy ti-ti-ti tá-tá-tá ti-ti-ti, mindenki érti. Az S.O.S. közismert segélykérő szignál. Számos jelentése közül talán a Save Our Souls, azaz a mentsd meg a lelkünket a legismertebb.
Találó!
Hát mentsétek meg a devecseriek lelkét! Nagyon kell a gumicsizma és a kesztyű, a pormaszk és az overall, a matrac a párna és paplan, az ecet, az elem a gyertya.
De nagyon kell a jó szó is. Kell a biztatás azoknak, akik lassan két hete turkálnak az iszapban, hogy mentsék, ami még menthető. Kell a biztatás azoknak, akik rettegnek a jövőtől.
A lelküket nekünk kell megmentenünk!
Ha gondolkodsz azon, hogy felhívd-e a devecseri, kolontári ismerősödet, akkor ne gondolkodj! Hívd fel! Ha nem tudsz mit mondani neki, akkor hallgasd meg! Hadd panaszkodja ki magát, hadd mondja el valakinek, ami fáj! Hadd érezze, hogy nincs egyedül!
Ha ismered és tudod, minek örülne, segíts neki, hogy megkapja! Lehet ez egy egyszerű dolog is...
Egy rövid történet Devecserből ide a végére, ami pozitív:
A hétvégén tudtam egy kicsit segíteni Miki barátomnak. Az én munkám - az a másfél nap - csak csepp a tengerben, sokra nem megy vele. Inkább arra volt jó, hogy én magamat megnyugtassam. Hogy elmondhassam: tettem valamit. Hogy kicsit beleláthassak, mire lenne szüksége.
Nos, megütötte a fülemet, hogy a szükséglakásban, ahol végre újra együtt lehet a család, nincs semmilyen antenna, így a gyerekek nem tudnak tévézni. Mivel pont egy MinDig tévé vevőt teszteltem, gondoltam megkérdezem a céget, nem adná-e nekik. Első szóra odaadták, így hamarosan a földi sugárzású digitális adókat nézhetik esténként. Örülnek neki.
De nem ez a legpozitívabb. Az iszapban turkálás közben beszélgettünk, és rádöbbentem, hogy Miki bizony nem kissé el van keseredve. Megjegyzem teljesen jogosan. Persze lehet mondani, hogy fel a fejjel és én is próbáltam őt biztatni, de azért éreztem, hogy a tűrőképessége határára érkezett és valami kell, hogy új lendületet adjon neki. Mivel tudom, hogy imádja a blues-t, és nagy példaképe Deák Bill Gyula, gondoltam egy próbát megér. Írtam egy levelet a Bill weboldalán található címre és reménykedtem abban, hogy megérzi a levelem alapján, mennyit segíthet pár jó szóval Mikinek. Ezért annyit kértem csupán, hogy hívja fel Mikit és mondjon pár biztató szót neki.
Nem tudtam, hogy a levelem jó helyre megy-e és hogy Deák Bill Gyula megkapja-e az üzenetet, de nagyon bizakodtam. Azt tudtam ugyanis, hogy Bill jó ember, így ha megkapja, biztosan fel is hívja Mikit. Nem bizakodtam hiába...
Részlet egy telefonbeszélgetésből:
...
Miki: "Tudod, ki hívott fel ma telefonon?"
Én: "Ki?"
Miki: "Hát a Deák Bill Gyula. Csörög a telefonom, erre azt mondja valaki a túlvégen: "Szia Miki Deák Bill Gyula vagyok, hogy vagy?"
Én: "Tényleg?"
Miki: "Csak tudnám, honnan tudta meg a telefonszámomat..."
Én (nem bírtam magamban tartani az örömöt): "Szerinted honnan?"
Miki: "A te kezed van a dologban?"
Én: "Én csak írtam neki egy levelet, hogy biztosan feldobna téged, ha felhívna... Jó érzés volt?"
Miki: "Na, gondolod... A legnagyobb példaképem!"
Én: "És mit mondott még?"
Miki: "Hát, hogy mit tudna segíteni, meg hogy hív még majd..."
Én: "Akkor örülsz?"
Miki: "Ez volt a legjobb dolog, ami történt velem mostanában..."
Szóval Deák Bill Gyula a Király, de ezt tudtuk mindig is. És az is biztos, hogy az évek során sok lelket mentett már meg a dalaival, de ez most mégis más. Annyira meseszerű és mégis annyira emberi!
Nagyon köszönöm mindazoknak, akik a weboldalt üzemeltetik és eljuttatták a levelemet Bill-nek és nagyon köszönöm hogy Bill ilyen jó fej!!! Az én lelkemet is megmentette, pedig én itt ülök Budapesten a meleg, tiszta, kényelmes lakásomban, nekem nem vitte el a házamat, a kocsimat az iszap.
Mégis, tőlem is elragadott valamit, amit most Deák Bill Gyula visszaadott!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése